חידות שקרנים- סיכום נושא

מבנה השאלה

מדובר בבעיות בהן תימדד יכולתנו לקבל מספר רב של נתונים, לשבצם בתוך מבנה ולהגיע למסקנות הנובעות מאותו מבנה סופי. זיהוי מהיר של הנתונים, רישומם במבנה מתאים ועבודה מהירה הם נקודות מפתח לפתרון.

תכנון הזמנים: דקה – דקה וחצי לשאלה.

הנחות

יש להתייחס לכל אדם כאל שקרן/דובר אמת באופן קבוע. העולם דיכוטומי בבחינה ולאדם אין יכולת לשנות את דבריו כבמציאות לכן, אדם הדובר אמת – מתייחסים לדבריו כנתון נכון ואילו אדם הדובר שקר – מתייחסים להיפך מדבריו כנכונים.

עקרונות עבודה

שאלות אלו דומות מאוד בעקרונותיהן לשאלות סידורים.

חיפוש אחר נתון מניע (עוגן): ראשית יש לבדוק האם נתונה כמות לגבי נטיית האמת של הדוברים בשאלה, במידה וכן יש לחפש מגמות זהות ושונות בין הדוברים ועל ידי כך לשבץ מיהו השקרן ומיהו דובר האמת. כך לדוגמה נדע כי שני דוברים האומרים ההיפך אחד מהשני, הרי שאחד מהם שקרן השני דובר אמת. בדומה לכך, אם אדם מעיד על מישהו אחר שהוא צודק – שניהם מאותו הסוג.

לשים לב!

אדם לא יכול להעיד על עצמו שהוא שקרן. “אני שקרן ” הוא משפט לא הגיוני, ובמידה והוא נמצא בשאלה, שאלה זו אינה הגיונית.

הסקה על נטיית הדוברים לאור הכמות הנתונה: לאחר המיון והבנת הקשר בין הדוברים, נשבץ את נטיות האמת לאור הכמות. לדוגמה: באם נתון לנו שמבין 4 דוברים אחד שקרן והשאר דוברי אמת ומצאנו כי שני דוברים אומרים ההיפך אחד מהשני, הרי שאחד מהם הוא השקרן ואילו 2 הנותרים הם דוברי האמת.

כאשר לא קיים עוגן בשאלה (אין אף דובר שבאופן מובהק דובר אמת/שקר): יש להכניס כעוגן נטיית אמת לדובר הראשון ולבדוק באמצעותו את יתר הנתונים:

במידה והתקבל מצב תקין – פסילת תשובות לאור המצב שהתקיים.

במידה והתקבל מצב לא תקין – הצבת נטיית שקר ע בור הדובר הראשון ובדיקה חוזרת של הנתונים והתשובות.

קורס פסיכומטרי פרטי – פסיכומטרי אחד על אחד.