הבנת הנקרא- סיכום נושא

קטע הבנת הנקרא ממוקם בסוף הפרק המילולי, הטקסטים בעלי תוכן מדעי מעולם האקדמיה. לא מדובר בטקסט שמספר סיפור, אלא בטקסט המתאר מחקר, גישה, דעה או ויכוח בהקשר מדעי ולכן דורש הבנה מעמיקה. הקטע מורכב מ: 35-40 שורות, שמחולקות ל 4 – 6 פסקאות, ובסוף כל קטע מופיעות 6 שאלות.  עם זאת, ייתכנו שני קטעים קצרים בני חצי עמוד עם 3 שאלות לכל אחד מהם. תכנון זמן רצוי עבור חלק זה הוא ככ7-8  דקות לטקסט ארוך או כ4 דקות לכל טקסט קצר יותר.

בכדי להבין את הקטעים יותר טוב, כדאי להכיר את מבנה הטקסט המדעי:

המבוא לטקסט

הפסקה הראשונה מהווה מבוא לקטע אשר מטרתה היאלהציג את הנושא עליו ידבר הקטע. לעיתים בפסקה הראשונה יתואר סיפור מקדים שממנו ייצא המחבר אל נושא הקטע, לעיתים המחבר יציג בקטע הראשון את מושגי היסוד ולעיתים ישאל שאלות כלשהן במטרה לענות עליהן בשלב יותר מאוחר. אך תמיד יוצג הנושא הכללי של הקטע בפסקה הראשונה.

גוף הטקסט

בגוף הטקסט מועבר כמעט כל הידע שהטקסט רוצה להעביר או לדון בו. זהו עיקר הקטע ושם יפותחו רעיונות שמועלים בטקסט, הרחבת הנושא, הצגת דעות מנוגדות לנושא כלשהו- כל דבר בעל הקשר לוגי לפסקה הראשונה.

סיכום

הסיכום יופיע בפסקה האחרונה של הטקסט. מטרת של פסקת זו היא לסגור את הקטע בכל מיני דרכים: שאילת שאלות שנשארו פתוחות, רעיונות למחקרי המשך, הצגת המסקנה המתבקשת מהקטע וכו’. בפסקה האחרונה מובעת לעיתים דעתו של המחבר בנוגע לקטע ולעיתים מודגש שוב הרעיון המרכזי של הקטע.

כותרת

הכותרת מסכמת את כלל הקטע ולכן צריכה להיות קשורה לכל הפסקאות. כדאי לקרוא שורה ראשונה ואחרונה של כל פסקה לפי הסדר ולבדוק האם הכותרת אכן קשורה לפסקה.

נבדיל בין שני סוגי שאלות:

שאלות שליפה –מפנות לנקודה ספציפית בטקסט למשל שורה, או פסקה.

שאלות הבנה – שאלות הקשורות להסבר / יישום / הוספה לגבי עקרון שבא לידי ביטוי בטקסט. באופן כללי, הסדר שבו מופיעות השאלות מתאים לסדר שבו מופיעות התשובות בטקסט. כלומר, בדרך כלל השאלות הראשונות ישאלו על התחלת הטקסט, וככל שהשאלות יתקדמו הם ישאלו יותר על סוף הטקסט.

עקרונות עבודה

קריאה מעמיקה של הקטע: סימון נקודות חשובות תוך כדי קריאת הטקסט כמו: פרטים ספציפיים: שמות, תאריכים, נקודות מפנה בעלילת הטקסט, אנלוגיות שנוגעות לנושאים בטקסט וכו’

תמצות מהות הפסקה: בתום  קריאת פסקה נסכם בראש או על גבי הנייר את הרעיון המרכזי שנאמר בפסקה.

מעבר לשאלות: חשוב לקרוא את כל התשובות לשאלה ולפסול תשובות, שכן תשובות רבות יכולות להיות דומות ולבלבל. יש לשים לב שלעיתים שאלת שליפה מפנה למראה מקום מסוים כאשר התשובה נמצאת בפסקה אחרת ולכן נקפיד לקרוא גם מסביב לנקודה בטקסט עליה אנו נשאלים.

קורס פסיכומטרי פרטי – פסיכומטרי אחד על אחד.