השלמת משפטים- סיכום נושא

פרק מילולי, שאינו מטלת החיבור, מכיל 3 שאלות מסוג השלמת משפטים.

מבנה השאלות

שאלות השלמת משפטים מופיעות כחלק מנושא ההבנה וההסקה. לעיתים הן יופיעו כשאלות ראשונות בנושא זה ולפעמים כשאלות אחרונות. ישנן כ-3 שאלות בפרק, והשאלות מסודרות בסדר קושי עולה.

תכנון הזמנים: כדקה לשאלה.

דרך פתרון

המרכז הארצי בודק בשאלות אלו את היכולת שלנו לזהות קשרים לוגיים בין חלקי המשפט ואת היכולת לזהות הגיון פנימי במשפט ללא קשר לנכונות העובדות. על מנת לעשות זאת, עלינו לשבץ את המילים שבתשובות במקומות המיועדים לכך.

עקרונות עבודה

זיהוי תשובות בעלות פתיחות דומות או זהות ובחירה באחת מהן: נסתכל לעבר התשובות לבחור תשובה להציב שאלה. לעיתים נראה שחלק מהתשובות מתחילות באותו הנוסח וההבדלים מתחילים מאמצע התשובה או בסופה. בשאלות כאלו נעדיף לקרוא את כל התשובות עם הנוסח הזהה אחת אחרי השנייה ושאלות עם נוסח שונה נעדיף לקרוא אחר כך.

קריאת המשפט תוך כדי הצבת התשובה שנבחרה: נקרא את השאלה תוך כדי הצבה של התשובה בה בחרנו במקומות המיועדים לכך.

פירוק המשפט לאמירות שלו: ננסה להבין במילים שלנו, מה נאמר במשפט. נקפיד לעצור בסימני הפיסוק ובמילות הקישור המופיעות במשפט ולהבין מה נאמר עד אליהן.

הבנת הקשר בין האמירות השונות במשפט: נשים לב מה הקשר הלוגי שמצוי בין האמירות:

קשר חיובי                    קשר שלילי

גם אם                           אלמלא

אילו                              אילולא

מאחר ו…                      על אף/ אף על פי

מאחר ש..                      חרף

לחיוב                            למרות

בעוד ש…                       אולם

אם השאלה ארוכה, ניתן לסמן את המילים החשובות במשפט ולקרוא את התשובות הבאות רק לפי המילים האלו. לעיתים אף נמצא שנח להסתיר את חלקו השני של המשפט, לקרוא את המשפט תוך הצבה של אחת התשובות ולנסות לחזות – “מה אני מצפה שיופיע בהמשך?”. השימוש בטכניקה הזו מצריך תרגול רב בהתחלה אבל היא עוזרת מאד במקרים בהם התשובות קרובות מאד זו לזו.

סימון תשובה שמקיימת הגיון פנימי תקין במשפט: במידה ומצאנו תשובה נכונה, אין צורך להמשיך ולבדוק עוד תשובות.

סוגי קשיים בשאלות

שלילה מרובה: ניתן להמיר שני גורמי שלילה לגורם חיובי אחד:

לדוגמה: “איני הסכמתי עם הצעת החוק שהתנגדה לעליית שערי המטבע” = “הסכמתי עם הצעת החוק שתמכה בעליית שערי המטבע”

אלמלא\ לולא\ אילולא: אלו מילות תנאי המחייבות הופעה של שתי אמירות שונות משמעות אחריהן. אילולא X אז Y, זה אומר ש X מתקיים ו Y לא מתקיים.

לדוגמה: “אילולא הייתי לומדת לפסיכומטרי, הייתי מבלה בחוף הים”.  כלומר אם לומדים פיסכומטרי אז לא מבלים בחוף הים.

הבעת רגש: מילים כמו “לשמחתי” ו”ציפיתי ש..”  משמשות כמילות קישור חיוביות ולכן לאחריהן יופיעו שתי אמרות זהות משמעות.

לדוגמה: יוסי למד רבות למבחן, לכן ציפית שיצליח בו.

מילים כמו “להפתעתי” ו”לאכזבתי” משמשות כמילות קישור שליליות ולכן לאחריהן יופיעו שתי אמרות שונות משמעות.

לדוגמה: יוסי למד רבות למבחן, ולהפתעתי נכשל בו.

קורס פסיכומטרי פרטי – פסיכומטרי אחד על אחד.