מה הן לקויות למידה?

לקויות למידה הן קשת רחבה של מגבלות על רקע נוירולוגי ביכולת למידה וביצוע בקריאה, כתיבה וחישוב.

רבים מהמומחים בתחום מחשיבים הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטביות (ADHD), לקות שפתית ולקות בלמידה לא מילולית. לרוב, לקויות למידה מתגלות בבית הספר היסודי כאשר אותם קשיים לא תואמים את האינטליגנציה והיכולות של הילד. אבל, ברבים מהמקרים לקויות הלמידה יכולות להתגלות רק בבית הספר התיכון ואף בלימודים האקדמאים. הגורמים הבאים משפיעים על אופן ביטוי הלקות והשפעתה על המשך החיים:

  • גיל האבחון
  • מסגרת הלימודים
  • יחס הסביבה
  • ניסיון מוקדם
  • אבחון ועוד

חשוב לזכור שללקויות למידה אין קשר לרמת האינטליגנציה של האדם. הקושי של לקוי למידה לבטא את האינטליגנציה שלו קשורה לרוב למגבלה בקריאה, כתיבה וחשבון ולקשיים משניים הנובעים מהלקות כמו:

  • קושי ביכולות זיכרון
  • תפיסה חזותית
  • קשב
  • אסטרטגיות למידה לא יעילות

לקויות הלמידה לא עוברות עם הגיל והן יופיעו לאורך החיים הבוגרים, אבל, בעזרת אבחון, טיפול והתאמת סביבת הלימודים אפשר לעקוף את הקשיים המשניים ולשפר את היכולת והביצועים בכל אחד מהתחומים הנ“ל.

לקויות למידה נפוצות:

  • הפרעות קשב וריכוז – ADHD-ADD והיפראקטיביות
  • דיסלקציה – קשיי קריאה וכתיבה
  • דיסגרפיה – קשיי כתיבה
  • דיסקלקוליה – לקות למידה במתמטיקה
המעבר מבית ספר יסודי, לחטיבה, תיכון, פסיכומטרי ולימודים אקדמאים מציב כל פעם קשיים חדשים ללקויי למידה. צריך להתמודד עם מכשולים חדשים ומסובכים יותר. לכן חשוב לזכור שלא צריך להעביר את המכשולים האלה לבד. המודעות ללקויות למידה הולכת וגוברת עם השנים ובעזרת אמצעים שונים אפשר להתאים את סביבת הלימודים ואת המבחנים כך שלקות הלמידה לא תהווה מכשול.
 
» למידע נוסף על לקויות למידה: הגדרת לקות למידה –  מתוך ויקיפדיה

לקויות למידה בפסיכומטרי

הקשיים של נבחנים לקויי למידה נובעים משני מקורות שונים: מקור רגשי ומקור קוגניטיבי.

  • מקור רגשי — רבים מהתלמידים לקויי הלמידה מאמינים שהמבחן הפסיכומטרי “הוא לא בשבילם” והלקות תמנע מהם לקבל ציון גבוה. ייתכן ששנים של למידה בכיתה גדולה, בה כנראה רוב התלמידים לא סבלו מלקות למידה, התמודדות עם מורים ומבחנים שונים יצרו ייאוש והשלמה עם המצב הקיים. חשוב להישאר אופטימיים ולדעת שאפשר לעקוף את הלקות ולהגיע להישגים הגבוהים ביותר בבחינה. אפשר להתאים את התנאים בבחינה ואת תקופת הלימודים כך שהלקות לא תשפיע על ההישגים.
  • מבחן הפסיכומטרי דורש חשיבה מילולית בקריאה ובכתיבה, חשיבה כמותית וידע בשפה האנגלית. המרכז הארצי לבחינות והערכה מאפשר לתלמידים לקויי למידה לגשת לבחינה בתנאים מותאמים בכל מועדי הבחינה בשנה. אותן התאמות נועדו למנוע מצב בו הלקות מונעת מהנבחן לשקף את מלוא יכולותיו. בעצם יוצרים נקודת התחלה שווה בין לקוי הלמידה לשאר הנבחנים. ההתאמות המתקבלות הן אלה שרלוונטיות לפי האופן בו הלקות באה לידי ביטוי ושלא יעניקו לנבחן יתרון על פני נבחנים אחרים.

הקלות אפשריות בפסיכומטרי:

    • הפסקה בין פרקי הבחינה
    • תוספת זמן בחלק או בכל פרקי הבחינה
    • שימוש במחשבון פשוט
    • מפע“ם ועוד
» מידע נוסף על לקויות למידה בפסיכומטרי ובחינה בתנאים מותאמים ניתן למצוא באתר של המרכז הארצי לבחינות ולההערכה (הגוף שמקיים את הבחינות)
 

חזרה לעמוד פסיכומטרי ללקויי למידה