חשיבה מדעית- סיכום נושא

המרכז הארצי בודק את יכולת הסקת המסקנות של הנבחן מנתונים דרך שאלות חשיבה מדעית. מדובר בשאלות שמופיעות במינון משתנה, למרות שבד”כ מדובר על שתי שאלות בפרק. בשאלות אלו מוצגת אמירה כלשהי ומסקנה שעוקבת אחריה. האמירה שמוצגת יכולה לבוא בצורה של סיפור, ניסוי שנערך או פשוט מסירת נתון מסוים שבעקבותיו מוסקת מסקנה. לאחר שתוצג המסקנה נישאל איזו מבין התשובות מחזקת או מחלישה את המסקנה.

תהליך רכישת ידע מדעי

השפעה על תהליך רכישת הידע המדעי יכול להיות בכל אחד מהשלבים הנ”ל:

תיאוריה/השערה > תכנון ניסוי לבדיקת ההשערה > ביצוע ניסוי > תוצאות ניסוי > מסקנות

לדוגמה: מדענים מחזיקים בתיאוריה שחומוס משפר את הזיכרון – זוהי ההשערה שלהם.

עבור כך, הם מתכננים ניסוי לבדוק האם חומוס משפר זכרון: הם מחלקים 100 איש בעלי רקע זהה לשתי קבוצות: לאחת יתנו חומוס טרם מבחן זכרון ולשנייה לא י תנו חומוס טרם מבחן זכרון ויבדקו את התוצאות. מטרת הניסוי היא בידוד הגרום הנחקר ובדיקת השפעות שונות עליו. תוצאות הניסוי הם הנתונים המספריים המתארים את הארע בניסוי. בדוגמה שלנו למשל, הקבוצה שאכלה חומוס טרם מבחן הזכרון זברה בממוצע 5 פריטים יותר מאשר הקבוצה שלא אכלה חומוס.

המקנות אלו הרשמים שהבנו לאחר ניתוח התוצאות. בדוגמה שלנ ולמשל, חומוס משפר את הזכרון.

טענה מחזקת

טענה שמחזקת את המסקנה היא טענה שתגרום לנו להאמין יותר במסקנה שהוצגה בשאלה.

לדוגמה:

(1) מקרה דומה עם תוצאות זהות.

(2) שלילת הסבר חלופי לתוצאה.

(3) החמרת  סטנדרטים – הדרך שבה עשו את הניסוי נהייתה קפדנית יותר ועם זאת התוצאות  נותרו זהות.

(4) קבלת תוצאה זהה בניגוד למצופה – במידה ואנו מצפים לקבל תוצאה אחרת, אך מתקבלת אותה תוצאה , הרי שזה מחזקה את התוצאה הראשונית.

(5) חיזוק אמינות הניסוי – הדרך שבה עשו את הניסוי שהוביל למסקנה הייתה תקינה.

טענה מחלישה

טענה שמחלישה את המסקנה היא טענה שתגרום לנו להאמין פחות במסקנה שהוצגה בשאלה.

לדוגמה:

(1) מקרה דומה עם תוצאות שונות.

(2) מתן הסבר חלופי לתוצאה.

(3) הורדת סטנדרטים.

(4) פגיעה באמינות הניסוי – הדרך שבה עשו את הניסוי שהוביל למסקנה הייתה לא תקינה.

טענה לא מחזקת ולא מחלישה

(1) הוספת נתון נוסף שאינו רלוונטי לתהליך הניסוי

(2) פירוט או תיקון נתון שאינם משפיעים על הליך הניסוי

עקרונות עבודה

קריאת  השאלה תוך סימון רכיבי מפתח: רכיבי מפתח הם הקבוצות בניסוי, התואות המספריות, סדר האירועים, המסקנות שהוסקו וכו’. מומלץ לסכם ליד השאלה את הנתון המרכזי ואת המסקנה שהוסקה בשאלה. לדוגמה: אוכלים חומוס – > זוכרים יותר.

הבנה מה מחפשים בתשובות: דוגמא מחזקת, מחלישה, או לא זו ולא זו.

רישום אופי התשובה: לכתוב כל תשובה נרשום האם היא מחזקת, מחלישה או כלל לא רלוונטית וסימון הטענה שעונה על המבוקש.

דוגמה לשאלה

מאז שורוניקה התחילה להתאמן בקיקבוקסינג, היא שמה לב ששיעורי הבית בפיסיקה נהיו קלים יותר עבורה. מכך הסיקה ורוניקה שפעילות גופנית מאומצת משפרת את יכולת הריכוז.

איזו טענה מבין הטענות הבאות תחזק את מסקנתה של ורוניקה?

(1)  בערך באותה תקופה שהחלה ורוניקה להתאמן בקיקבוקסינג, היא התחילה גם לאכול מרק ירקות

באופן קבוע.

(2)  תלמידים אחרים מכיתתה של ורוניקה דיווחו אף הם על שיפור בפתירת שיעורי הבית בפיסיקה.

(3)  מדריך הקיקבוקסינג של ורוניקה הוא גם דוקטור לפיסיקה גרעינית.

(4)  מוניקה, שכנתה של ורוניקה, דיווחה על כך שקל לה יותר לקרוא מאמרים בספרות מאז שהתחילה לשחות באופן קבוע.

תשובה (1) נותנת לנו הסבר אחר לתופעה- יתכן כי מרק הירקות הוא שמשפר את יכולות הריכוז של ורוניקה. זוהי אם כך, טענה מחלישה.

תשובה (2) מציגה לנו נתון שאינו רלוונטי לתהליךל הניסוי ולכן אינה מחזקת או מחלישה.

תשובה (3) נותנת לנו הסבר אחר לתופעה- יתכן כי מדריך הקיקבוסינג עוזר לורוניקה בשיעורי הבית. זוהי אם כך, טענה מחלישה.

תשובה (4) מציגה מקרה דומה עם תוצאות זהות ולכן מחזקת את המסקנה. זוהי התשובה שחיפשנו.

קורס פסיכומטרי פרטי – פסיכומטרי אחד על אחד.