אנלוגיות- סיכום נושא

פרק מילולי, שאינו מטלת החיבור, מכיל מקבץ של 6 שאלות מסוג אנלוגיות.

מבנה השאלות

בראש השאלה מופיע צמד מילים מודגש שביניהן מתקיים הקשר. מתחת לצמד המילים המודגשות מופיעים עוד 4 צמדי מלים. אחד מצמדי המילים מקיים קשר דומה מאד למילים המודגשות. צמד זה הוא התשובה המבוקשת.

נקדיש לחלק זה כ3-4 דקות.

דרך פתרון

בשאלות אלו המרכז הארצי בודק את היכולת להגדיר קשר בין שתי מילים ולהבחין בין שני קשרים דומים בין צמדי מילים לכן, רצוי כי נגדיר מהו הקשר בין כל שתי מילים. הדרך המהירה ביותר להבנת הקשר בין המלים המודגשות היא שיבוצן במשפט. בעת קריאת השאלה נחשוב על קשר מסוים שמתקיים בין המילים המודגשות. משפט זה יהווה תבנית שאליה ננסה להכניס את שאר צמדי המילים וכך לבדוק מי מתאים לתבנית ומי לא.

לדוגמה:

אוליגרכיה : שלטון

(1) אדמיניסטרציה : ניהול

(2) ברקת : אבן

(3) דאון : רחיפה

(4) דמוקרטיה : רוב

שלב ראשון: ננסה לשבץ את המילים המודגשות לתוך משפט-

“אוליגרכיה היא סוג מסוים של שלטון”

 A היא סוג מסוים של B – זהו משפט התבנית שלנו ובו ננסה לשבץ את שאר צמדי המילים.

שלב שני: נשבץ כל צמד מלים לתוך משפט התבנית ונחליט האם הוא מתאים או לא.

(1) אדמיניסטרציה היא סוג מסוים של ניהול? (לא, אדמיניסטרציה היא מילה נרדפת ולועזית לניהול)

(2) ברקת היא סוג מסוים של אבן? (נשמע הגיוני אבל עוד לא נסמן! אולי יש משהו יותר מתאים?)

(3) דאון היא סוג מסוים של רחיפה? (לא, דאון הוא כלי שמאפשר רחיפה וזה לא אותו קשר)

(4) דמוקרטיה היא סוג מסוים של רוב? (לא, דמוקרטיה היא שלטון הרוב ולא סוג של רוב)

שלב שלישי: בודקים האם הגענו למצב של 3 תשובות לא מתאימות ואחת כן.

במקרה שבדוגמה, תשובה 2 היא היחידה שנשארה כתשובה אפשרית ולכן אותה נסמן.

עקרונות עבודה בפתרון אנלוגיות

ניסוח הקשר בין המילים המודגשות: המשפט חייב להיות משפט שיתאימו לתוכו מילים רבות ככל האפשר לכן ננסה להימנע מבניית משפטים ספציפיים מדי כמו ” בצרפת האוליגרכיה הייתה שלטון מקובל במאה ה16 “.

ננסה לבנות משפטים כלליים בסגנון:

“A הוא מילה נרדפת ל B”, “A משמעותו הפוכה ל B”, “A מייצר את B “, “אם הוא A אותו אז הוא B” .

שימו לב! אין חשיבות לסדר בניית התבנית כך שאם נתקל בצמד מילים שיותר “טבעי” לנו להתחיל במילה השמאלית דווקא אז נתחיל בה ונבנה משפט “B הוא מצב מוקצן מאד של A”.

חשוב לזכור שאם בנינו משפט תבנית משמאל לימין גם את התשובות נשבץ באותו אופן.

שיבוץ כל צמד מילים מאפשרויות התשובה בקשר הנתון ופסילת תשובות בהן מתקבל משפט שאינו מקיים את הקשר: יש להיזהר מסימון תשובות לפני בדיקת 4 הצמדים. לעיתים תשובה 2 תתאים אבל 4 תתאים הרבה יותר. לעיתים, 2 תשובות יתאימו לנו באותה המידה ואז נתלבט בין שתיהן- נכריע ביניהן על ידי ניסוח קשר לכל אפשרות תשובה שנותרה שיבוץ הצמד המודגש בקשר זה. הקשר המתאים לזוג המודגש הוא התשובה הנכונה.

דגשים ביצירת קשר

יש חשיבות להיכרות עם סוגים שונים של משפטי תבנית ויחסים בין מילים. בסה”כ ניתן לומר שהמבחן ממחזר רבים מהיחסים שוב ושוב ולכן הכרות עם כמה שיותר תתרום מאד למהירות הפתרון.

אוצר מילים:

ניתן לסבך מאד כל אנלוגיה נתונה על ידי שימוש במילים בעלות עושר לשוני. המשמעות הברורה היא שיש חשיבות גדולה ללימוד מוקדם של המילים. מומלץ ואף רצוי להעזר במילון שלנו.

מתוך 6 שאלות , כ1-3 אנלוגיות יערבו אוצר מילים ברמה גבוהה.

דגש מספר משתתפים:

 כאשר אחת מהמילים היא פועל חשוב לשים לב למספר דברים:

להבין מיהם המשתתפים בפעולה. לדוגמה: להתלבש- משתתף יחיד, לדבר- שני משתתפים לפחות

להבין מיהו מבצע הפעולה ועל מי הפעולה מתבצעת. לדוגמה: להרביץ- משתתף אחד מבצע פעולה

על משתתף אחר.

דגש גורם מקשר:

לעיתים לא נוכל למצוא קשר בין צמד המילים המודגשות, משום אין ביניהם קשר ישיר. במקרה כזה דרושה מילה מקשרת בין 2 המילים. חשוב לשים לב שגם בתשובות לא יהיה קשר ישיר בין צמדי המילים.

לדוגמה: פרדס: מיץ. אין קשר ישיר בין פרדס למיץ. הגורם המקשר הוא פרי ולכן נוכל ליצור תבנית האומרת בפרדס גדל פרי אשר ממנו מפיקים מיץ או באופן כללי: ב “A גדל משהו אשר ממנו מפיקים B.

מלכודות נפוצות בתשובות

מסיח היפוך סדר:

אוליגרכיה : שלטון

(1) אדמיניסטרציה : ניהול

(2) ברקת : אבן

(3) דאון : רחיפה

(4) אציל : נסיך

תשובה מספר (4) נראית במבט ראשון כאפשרית שכן “נסיך הוא סוג של אציל” אבל כאן הסדר הוא הפוך מהמילים המודגשוץ ולכן זו תשובה שגויה.

מסיח דמיון תוכני:

אוליגרכיה : שלטון

(1) אדמיניסטרציה : ניהול

(2) ברקת : אבן

(3) דאון : רחיפה

(4) דמוקרטיה : רוב

שימו לב לתשובה מספר (4), גם אוליגרכיה וגם דמוקרטיה הן צורות שלטון. דמוקרטיה היא שלטון הרוב ולכן מי שירפרף על השאלה במהירות כנראה יסמן תשובה זו למרות שהיא לא מקיימת כלל את משפט התבנית כיוון ש “דמוקרטיה היא (אינה) סוג של רוב”

קורס פסיכומטרי פרטי – פסיכומטרי אחד על אחד.