הבנת משמעות- סיכום נושא

שאלות הבנת ביטוי מופיעות במינון של 1-2 שאלות בבחינה. השאלות המקוריות מתחום זה הכילו ביטויים וניבים לשוניים מהשפה העברית אך הפכו עם השנים לשאלות שונות במקצת ובהן הביטוי או הניב הלשוני מומצא על ידי כותבי המבחן. בלבה של כל שאלה עומד בדרך כלל דיאלוג בין דוברים או סיפור רקע קצר. אחד הדוברים בשאלה, בתורו לדבר, מספר משל קצר ואותו נדרש להבין. התשובות בשאלות אלה אינן קשות אך הן יכולות להיות מתחכמות למדי ואם לא נבין היטב את הביטוי בשאלה לפני קריאתן, יתכן ונתעכב על השאלה זמן רב. המפתח לפתרון השאלה בצורה מהירה הוא יצירת הקבלה ברורה בין חלקי הביטוי לבין המצמיאות המתוארת בשאלה לפני קריאת התשובות.

עקרונות עבודה:

(1) נקרא את התיאור המקדים בשאלה בצורה מעמיקה כדי להכיר את כל המשתתפים בשאלה.

(2) מעל הביטוי הלשוני בשאלה נסמן מה מסמל כל חלק בביטוי.

(3) ננסה לענות על השאלה כאילו היא שאלה “פתוחה” בעצמנו.

(4) נקרא את 4 התשובות המוצעות ונחפש תשובה מתאימה.

לדוגמה:

בבית הסוהר “מחנק לפושטק” נשמעים חילופי הדברים הבאים:
סוהר א’: “השינוי גרם רק נזק! עכשיו גם במחלקה הראשית יש בלאגן. צריך להפריד את הכלואים בחזרה ואז המחלקה הראשית תרגע”.
סוהר ב’: “אל תשלה את עצמך, לאחר שהכנת כוס מיץ פטל, אי אפשר להוציא מהכוס את התרכיז בלבד”.

למה התכוון סוהר ב’ בדבריו?

(1) הכלא יהיה אחיד בהרבה כאשר המחלקות מעורבבות.

(2) הפרדת המחלקות היא בלתי אפשרית.

(3) הפרדת המחלקות תגרום אפילו לעוד יותר תסיסה בכלא.

(4) הפרדת המחלקות לא תרגיע את המחלקה הראשית כי הנזק כבר נעשה.

פתרון:

לפני קריאת התשובות, נשים את הדגש על הביטוי בשאלה ונמצא מה עומד מאחורי כל חלק בו:
הכנת כוס מיץ פטל= ערבוב המחלקות השונות בכלא כך שישפיעו זו על זו.
התרכיז
= ההשפעה של המיעוט על הרוב.
אי אפשר להוציא את התרכיז בלבד= ההשפעה של המיעוט על הרוב אינה הפיכה.

במילים אחרות, סוהר ב’ מתכוון לומר שכשם שהוצאת התרכיז מכוס המיץ המוכן אינה אפשרית, הרי שלא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור ולבטל את ההשפעה של המחלקה הסגורה על הראשית. התשובה הנכונה היא תשובה (4).