יום המבחן – מקרים ותגובות

לימוד החומר הפסיכומטרי הוא חלק חשוב בהכנה למבחן. אולם ההכנה לבחינה לא מסתיימת בהכרת החומר. מכיוון שהמבחן הפסיכומטרי הוא מבחן אשר מוגבל בזמן, הידע כיצד להתנהג בסיטואציות שונות בתנאי לחץ יעזור להפחתת אי הוודאות האופפת אותו.

אם למדתם ב“אחד על אחד” אתם מוכנים לכל מצב– תעבדו כמו שתרגלתם עם המורה הפרטי שלכם. אל תאלתרו ואל תנסו דברים חדשים.

המקרים מטה מבוססים על חוויות אמתיות של נבחנים, חלקן קרו במהלך הסימולציות וחלקן במהלך המבחן:

 קושי להרדם בלילה שלפני – נדיר שהעייפות תגרום לתפקוד פחות טוב במבחן, הלחץ וההתרגשות ישאירו אתכם ערניים. אפשר לקרוא ספר או מילון פסיכומטרי– זה כבר יעשה את העבודה…

 אני לא קם מהשעון  המעורר – בלילה לפני יש לכוון 2 שעונים מעוררים ( בנייד ובשעון רגיל) ואף לבקש מאמא/אבא/ אח/אחות או חבר להתקשר אליכם בבוקר כדי לוודא שהתעוררתם.

 פנצ’ר / פקק בדרך – תכננו לצאת מהבית מספיק זמן מראש כדי שעיכובים בדרך לא ילחיצו אתכם. הדבר החשוב ביותר הוא לא להילחץ! ישנה כיתת מאחרים שמקבלת את כל מי שאחר עד 30 דקות.

 איחרתי – לא נורא! הכי חשוב לשמור על קור רוח ולא להילחץ. כאמור ישנה כיתת מאחרים שמקבלת את כל מי שאחר עד 30 דקות.

 שכחתי להביא תעודת זהות – ניתן להיבחן בבחינה הפסיכומטרית כל עוד אתם דואגים שאמא/אבא/ אח/אחות או חבר   יביאו לכיתה את תעודת הזהות עד תום זמן הבחינה.

 לא הבאתי סטופר / עפרונות / מחק/ אוכל / שתייה – לא נורא! בכל מוסד אקדמאי בו נערכת הבחינה ישנה חנות כלי כתיבה שבה ניתן לרכוש את מה ששכחתם.

 אני לא מוצא את הכיתה – כדי למנוע מצב מלחיץ זה, הקפידו להכנס לאתר של המוסד האקדמי בו אתם נבחנים מבעוד מועד ולחפש את מפת האוניברסיטה. בעזרת מפה זו תבדקו מהי הדרך הקצרה והנוחה להגיע לבניין בו אתם נבחנים.

 אני מחכה חצי שעה מחוץ לכיתה וכולם מסביב לחוצים ויש אווירה לא טובה ואני גם מתחיל להילחץ – הכינו לעצמכם מבעוד מועד תעסוקה לזמן שלפני הבחינה. תקשיבו למוסיקה, תקראו ספר, דברו עם חבר או קרוב משפחה בטלפון הסלולארי, תלכו לבית קפה הקרוב והעבירו שם את הזמן. כפי שלא ניתן ללמוד את כל הידע בחצי שעה , כך גם לא ניתן לשכוח אותו בפרק זמן הזה. תהיו רגועים!

 השם שלי לא מופיע על הדלת של הכיתה – הקפידו להביא עמכם את טופס ההזמנה לבחינה, כך תוכלו להראות לבוחנים כי הנכם צריכים להיבחן בכיתה אליה הגעתם — הראו לבוחנים את ההזמנה והם ידעו היכן להושיב אתכם.

 מושיבים אותי במקום לא טוב – תבקשו לעבור מקום, הסבירו לבוחנים או לנבחנים שלצידכם מדוע אתם רוצים לעבור או להחליף מקום. אל תישארו במקומכם אם אינכם מרגישים בנוח.

 בזמן שמקריאים הוראות אני קולט שאני צריך לשירותים – תבקשו מהבוחנים לצאת או צאו בתחילת הפרק הראשון. בכל מקרה אל תתאפקו במשך 3 שעות וחצי. זה לא בריא, לא נוח ובטח לא מועיל לתחושה שלכם במהלך הבחינה.

 פתחתי את המבחן בפרק 2 במקום בפרק 1 וגיליתי את זה רק באמצע הפרק – המשיכו לפתור את הפרק כרגיל ובתום הזמן, עברו לפרק הנכון, במידה והבוחנים מבחינים בכך, תגידו להם שכך תעשו– בכל מקרה אל תפסיקו לפתור את המבחן ואל תתנו לדבר לעכב אתכם.

 הבוחן יושב לי מעל הראש ומפריע לי – בקשו מהבוחן לעבור מקום כי הוא מפריע לכם, הבוחנים לא שם כדי להפריע לכם אלא כדי להשגיח ולוודא על הגינות המבחן.

 חם לי – בקשו להדליק את המזגן.

 קר לי  – הביאו אתכם משהו ארוך ללבוש כדי למנוע מצב שכזה.

 מכסחת דשא בחוץ/ כל רעש חיצוני שמפריע – בכל כיתה נוכח נציג מטעם האוניברסיטה / מרכז הארצי שתפקידו לדאוג לסביבת מבחן הולמת. אל תתפשרו! העירו על כך לבוחן בכיתה ואל תיבחנו בתנאים אשר יפריעו לכם להתרכז. הבוחנים שם בשביל זה. במידה וזה לא עוזר– אין באמת מה לעשות נגד זה , פשוט צריך להתעלם.

 הצפה בכיתה – הפתרון הוא להרים רגליים על הכיסא ולהמשיך את המבחן.

 הפסקת חשמל – המשיכו את המבחן כרגיל, הבוחנים כבר ידאגו לכך.

 מישהי מקיאה לידי –  הפתרון הוא פשוט לא לעשות כלום או לבקש לעבור מקום.

 מישהי מתעלפת לידי  – הפתרון הוא ללכת ולתת לה טיפול ראשוני — לראות שהיא לא בולעת את הלשון או משהו כזה פסיכומטרי זה חשוב אבל לא עד כדי כך…

 מי שלידי עושה הרבה רעש — אוכל בקול , נושם בקול , נאנח בקול – בקשו ממנו בנימוס להפסיק עם הרעש כי זה מפריע, במידה והרעש חוזר על עצמו, תהיו פחות ופחות מנומסים..

 הסטה בסימון התשובות בתוך פרק – סמנו לכם מהיכן התחילה ההסטה, במידה ויישאר לכם זמן באחד הפרקים האחרים, שנו בזמן זה את התשובות, במידה ולא. התריעו מראש לבוחנים ובקשו לשנות זאת לאחר המבחן.

 הסטה בין פרקים – התריעו לבוחנים על כך בזמן הבחינה ובקשו דף תשובות חדש בסוף הבחינה, אליו תעתיקו את התשובות במיקומם הנכון.

 הבוחן מפסיק את הפרק אחרי 23 דקות במקום 25 דקות – המשיכו לפתור את המבחן כרגיל, מישהו בכיתה ודאי שם לב לזה ויעשה את הצעקות במקומכם ובשבילכם..

 חצי דקה לסוף פרק אני קולט שלא סימנתי כלום בדף התשובות – לא להילחץ! התחילו להעביר את התשובות לדף– חצי דקה זה מספיק זמן!

הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על קור רוח, בהצלחה!

בחזרה ל – יום המבחן בחזרה לעמוד המאמרים הראשי בנושאי טיפים לפסיכומטרי